perjantai 22. marraskuuta 2013

Liian kohteliasta?

Palasin illalla junalla Hyvinkäältä Keravalle. Päädyin kuitenkin Tikkurilaan tästä syystä:

R-junan konduktööri puhui niin ystävällisesti matkustajille, että keskityin kuuntelemaan häntä, enkä huomannut Keravan asemaa ollenkaan.

Näin hän jutteli minulle, kun jätin kantamukseni penkille ja olin aikeissa mennä eteisen leimauslaitteen luo:
 - Rouva, antakaa minun leimata lippunne, tästähän minulle maksetaan. Istukaa te vain siinä rauhassa, niin minäpä leimasen, kun olen jalkeilla.


Tähän tyyliin eräälle toiselle matkustajalle:
- Herra, valitettavasti teidän lippunne ei käy tälle rataosuudelle. Pahoittelen kovasti ja pyytäisin uuden lipun ostoa.
Kolmas matkustaja sai häneltä vuolaat toivotukset ystävällisen hymyn kera:
- Oikein, oikein hyvää jatkomatkaa teille ja mitä parhaita ilmoja siellä perillä.

Sade piiskasi junan ikkunoita ja maailma oli harmaa, mutta VR:n valoisa virkamies jatkoi kohteliasta puhettaan. Vai oliko se lepertelyä?

9 kommenttia:

  1. Mielestäni ei haittaa, vaikka se olisikin ollut lepertelyä, hän yritti vain piristää asiakkaitaan. Sehän kuuluu asiakaspalveluun, hyvä mieli.

    VastaaPoista
  2. Konduktöörillä oli ilmeisesti ollut harvinaisen hyvä päivä. Hänen kaltaiset asiakaspalvelijat ovat kyllä harvassa mutta jättää kyllä pysyvän kuvan yrityksestä. En kyllä usko että hän olisi yhtä energinen päivästä toiseen ja halusi vain kanavoida omaa hyvää oloaan myös muihin.

    VastaaPoista
  3. Mielestäni kohteliaisuudella ei ole rajaa, onhan se parempi olla liian kohtelias kuin liian töykeä. Onhan se ihan hyvä, että näitä kohteliaitakin ihmisiä löytyy.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteistanne, en kai eilen osannut ottaa vastaan konduktöörin aurinkoisuutta.

    VastaaPoista
  5. Mielestäni se oli ihan normaalia hyvää asiakaspalvelua, tuollaista asennetta ja käytöstä hyvältä asiakaspalvelijalta vaaditaankin.

    VastaaPoista
  6. Enpä ole törmännytkään junassa noin kaunispuheiseen asiakaspalveluun!

    VastaaPoista
  7. Enemmänkin kertomasti kuulostaa joltain yli-imelältä Disney-elokuvan kohtauselta. Olisi vain vielä alkanut laulamaan.

    Yritykset kyllä panostavat tänä päivänä paljon asiakaspalveluun. Asiakkaat ovat vaativampia, mikä luultavasti johtuu siitä, kun ovat tietoisempia omista oikeuksistaan kuluttajina.
    Varsinkin, kun tässä on kyseessä VR, en yhtään ihmettele, että panostavat enemmän. Hinnat vain nousee, mutta palvelu ei pelaa.

    Hyviä asiakaspalvelijoita ei ihan joka paikassa tule vastaan, joten parempi tietenkin nautiskella hyvästä palvelusta silloin, kun sitä saa.
    Itsekin olen asiakaspalvelutilanteessa ystävällinen ja kohtelias, koska haluan olla, mutta en halua koskaan vetää yli etten kuulosta epäaidolta.
    Sellainen tunne minulle tulee, kun saan ns. yliystävällistä palvelua.

    VastaaPoista
  8. Joissakin junissa on mukavia konduktöörejä ja juttelevat hyvän tuulisina.

    VastaaPoista
  9. Mielestäni ei ollut liian kohteliasta, nykypäivänä kun ei kohteliaisuuksiin törmää kauhean usein. Juuri tuollaiset ihmiset saavat ainakin minun huononkin päivän kääntymään hyväksi!

    VastaaPoista