lauantai 19. helmikuuta 2011

Miksi ihmiset ja yritykset pitävät blogia? Osa II.

Suomalaisten blogien tarkkaa lukumäärää en tiedä, mutta Blogilistalla niitä oli kaksi vuotta sitten noin 20 000. Blogeja on varmasti paljon enemmän, veikkaisin yli 100 000:ta. Kaikkia blogejahan ei ole ilmoitettu Blogilistaan (www.blogilista.fi), ei tätäkään blogia.

Amerikassa on miljoonia yritysblogeja, mikä on toisin kuin Suomessa. Meillä ei ole kovin monta vakavasti otettavaa yritysblogia, parhaimpina pidän Postiblogia ja Finnairin Kiitotietä. Niihinhän jo tutustuimme jakson alkaessa. Myös kunnat ja kaupungit ovat yritysten kaltaisia; löytyisikö niiden kotisivuilta blogeja? Löytyy ainakin Lahden ja Helsingin  kotisivuilta kaupungin johdon blogit. Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta näyttää kirjoittavan usein, viimeisimmässä postauksessaan hän kertoi Pietarin-matkastaan (http://www.lahti.fi/www/blog.nsf/vwall/$first). Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajusen viimeisin kirjoitus oli elokuulta 2010, mutta apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri näyttää kirjoittavan ahkerasti blogiinsa.

Miksi yritykset pitävät tai miksi niiden pitäisi pitää blogia? No, samoista syistä kuin yksityisten ihmistenkin.
Aloitan luettelon listaamalla kolme syytä:
  • Blogi piristää yrityksen usein tylsiä nettisivuja.
  • Blogi lähentää yritystä ja asiakkaita, sillä siinä voi kirjoittaa vapaammin.
  • Blogi tuo yritykselle näkyvyyttä eli tukee markkinointia.                                        
Keksitkö lisää perusteluja? Kirjoitapa niitä kommentointilaatikkoon (vaatii kirjautumista ja google-tiliä). Kiitos edellisen viestini kommentoijille (E. Laine, J. Hietanen ja A. Vihavainen), odotan muidenkin mielipiteitä.

Nyt lähden loman viettoon. Hyvää lomaa teillekin, viettäkää se lämpimästi pukeutuneena. Kirjoitan seuraavan kerran su 27.2.

9 kommenttia:

  1. - Yrityksen on hyvä pitää blogia nettisivuillaan, jotta asiakas saa ajankohtaista tietoa yrityksen tapahtumista, mm. varastontäydennyksistä tai hyvistä tarjouksista.

    - Asiakkaat pääsevät kertomaan blogin kommenteissa myös oman mielipiteensä yrityksestä ja sen toiminnasta.

    VastaaPoista
  2. - Blogin kautta yritys saattaa saada myös enemmän asiakkaita(jos on semmoinen yriys kyseessä) ja useat ihmiset saattavat siten kiinnostua yrityksestä enemmän.

    VastaaPoista
  3. - Blogia on ehkä joidenkin mielestä mielekkäämpää lukea kuin normaaleja nettisivuja, jos nettisivulle asiat on kirjoitettu pitkästi ja tylsästi
    - Blogiin voi kommentoida ja kertoa mielipiteen helposti kun taas nettisivuihin ei voi jättää kommenttia.

    VastaaPoista
  4. - Se on nykyaikaista markkinointiviestintää.

    - Asiakas voi lukea tarkemmin yrityksen ajattelutavasta ja tekemisistä.

    - Blogin avulla on nopeaa ja helppoa päivittää yrityksen ajankohtaisia asioita.

    - Tehokas apu brändin vahvistamiseen ja asiakassuhteiden luomiseen.

    VastaaPoista
  5. - yritys voi kirjoittaa blogiin yritykseen liittyvistä tapahtumista vapaamuotoisemmin
    - helppo päivittää
    - asiakkaiden voi olla mielekkäämpää lukea rennonmmin kirjoitettuja juttuja kuin nettisivuja, joihin on mahdollisesti kirjoitettu asiallisemmin yritykseen liittyvät tekstit

    VastaaPoista
  6. -hyvin tehty, siisti ja monipuolinen blogi, jossa on käytetty aikaa herättää varmasti asiakkaiden huomion, jonka ansiosta se voi saada paremman kuvan yrityksestä.

    PS. olen sitten J Fallström, en vain jostain syystä osannut pistää sitä :D

    VastaaPoista
  7. - Blogia on kivempi lukea, koska se on rennommin kirjoitettu
    - Lukija pääsee lähemmäksi yritykseen ja sen asioihin, tai silleen :---D

    VastaaPoista
  8. joillekkin blogi on niinku avoin päiväkirja... en tiiä =)

    VastaaPoista